Hogyan is kezdődött?
2010 júliusában a Csamovák csapattal Solton, Zsolt barátunknál
töltöttünk egy kellemes hétvégét (nem az elsőt). Éva és Bano hosszasan
beszélgettek Kárpátaljáról, ugyanis Éva Ungvári születésű, Bano pedig
igencsak szeret motorozni, új embereket és tájakat megismerni. Itt
merült fel a gondolat, hogy nézzünk szét Kárpátalján, természetesen
motoros túra keretében. Ezt követően Banoval többször is beszélgettünk a
túráról, majd megállapodtunk, hogy Ő összehoz egy szlovéniai túrát, én
pedig Éva segítségével megszervezem a kárpátaljai utazást.
|
|
Hozzáfogtam az információ gyűjtéshez, tervezéshez.
Először egy csillagtúrára gondoltam, ungvári bázissal, de ezt később elvetettem.
Újabb gondolat, járjuk körbe Kárpátalja várait, de a Vereckei hágó semmiképp nem maradhat ki.
Többszöri módosítás után kialakult egy tervezet, ami alapján nekivágtunk felfedezni Kárpátalját.
Biztos ami biztos alapon, a motoros túrát megelőzően Évával közösen bejártuk a tervezett útvonal jelentős részét egy hétvégi kirándulás keretében. Bár ezt az utat is motorral terveztem, de éppen akkor esős időt ígért a meteorológia, az időnk pedig korlátozott volt és szerettem volna minél többet bejárni a tervezett útból, ezért az utolsó pillanatban az autós bejárás mellett döntöttünk.
|
Várakozással teli napok után elérkezett az indulás napja. Előző este Jászberényben találkozott az utazó csapat. |
- Éva
|
Utas a hátam mögött
|
- Bano
|
Aprilia 250 SR |
- Dpepe |
Honda Transalp XL600V |
- Kymco
|
Yamaha 535 Virágó |
- Retekegér
|
Honda FJS |
- Cvendel (jómagam)
|
Honda Deauville NT 700 VA
|
Augusztus 19 a túra első napja:
Reggel 6-óra után néhány perccel elindultunk. Első pihenőnket Poroszló
előtt tartottuk, majd tovább Debrecenig. 11:40-kor értük el Nyíracsádot,
ahol eleget téve Pogi Robi kedves invitálásának kissé kifújtuk
magunkat. Köszönet érte. Nagyon jól esett a kedves fogadtatás, valamint
az enni innivaló.
Az első nap útvonala (391 km) --->>>
(Kattints a térképre)
|
|
 |
Felfrissülve indultunk tovább. Tiszabecs helyett Beregsurányt választottam a határátlépésre.
Szép napsütése időben motoroztunk, egészen Tivadarig.
No nem a napsütés szűnt meg, hanem az Aprilia makrancoskodott kicsit, de a rövid kényszerpihenőt és a gyors javítást követően 13:30 magasságában egy gyors határátlépést követően beléptünk Ukrajna
területére. |
Beregszászon kicsit elidőztünk, egy kis nézelődés és
pénzváltás kapcsán. A pénzváltás a vártnál nehezebb diónak bizonyult, ugyanis Forintot szinte egyik Bank sem akart váltani, ahol viszont váltottak, ott péntek lévén már éppen záróra volt. Végül egy kedves pénztáros hölgynek és Éva rábeszélő képességének köszönhetően sikerült a megfelelő mennyiségű Hrivnya beszerzése.
|
 |
Beregszász és Huszt között megálltunk egy Krasznoje
Polje nevű emlékműnél.
Egy kis nézelődést követően folytattuk utunkat Husztra. Ott megnéztük a vár maradványait. A romokhoz vezető "út" első
szakaszát motorral tettük meg, majd félútról, Évát a motoroknál hagyva
gyalogosan kaptattunk fel a várhoz. Az elénk táruló panoráma és a
teljesen elhanyagolt várrom látványa úgy láttam mindenkire nagy hatással
volt. A huszti vár
|
Erre a napra már csak egy rövid út volt hátra Viskig, ahol az első
éjszakát töltöttük. Szállásadóink bőséges vacsorával és végtelen
kedvességgel fogadtak. A borscs osztatlan sikert aratott.
Visken Ötvös Idának köszönhetően nagyon jól szervezett a falusi
turizmus. Mindenkinek csak ajánlani tudom, aki úgy gondolja hogy néhány
napot eltölt a környéken. Bővebb információk.
Augusztus 20. második nap:
Szállásadónk bőséges és finom reggelivel búcsúzott tőlünk. A reggeli
elfogyasztását követően összecsomagoltunk és nekivágtunk a második
napnak.
Mielőtt végképp búcsút intettünk volna Visknek, megnéztük a viski templomot. |
Majd pár perccel 10 óra előtt
elindultunk a túra talán legrosszabb minőségű útján a szinevéri tóhoz
(996 m tengerszint feletti magasság).
Utunk a T0724 jelzésű úton a Talabor (ukránul Tereblja )folyó
medrét követte. Szép tájakon haladtunk, sajnos a civilizációs ártalmak
jeleit sok helyen megfigyelhettük, a folyóban több helyen láttunk a
hordalékok között PET palackot és egyéb hulladékokat. |
A szinevéri tónál
ebédre friss halból készült, roston sült pisztrángot ettünk, jól
megnéztük a tavat és környékét, majd a szinevéri hágón keresztül
elindultunk megnézni a Sipot vízesést. Úgy vélem, az itteni utolsó 1 km-es utat sem kívánja vissza
senki, de a látvány kárpótolt bennünket.
|
|
|
|
|
Szinevéri tó
|
Szinevéri hágó
|
Szinevéri hágó |
Sipot vízesés |
Ezen a napon szerettem volna még eljutni a Vereckei-hágóhoz, de az idő
előrehaladta és a várhatóan rossz minőségű út miatt úgy döntöttem,
átrendezem a túratervet, és a hágót kihagyva irány Felsőgereben, Verecke vendégház a következő két éjszak szálláshelye. |
A 2. nap útvonala
190 km
|
|
A 3. nap útvonala
191 km
|
|
/Kattints a térképen /
<<---->>
|
|
Augusztus 21 harmadik nap:
Ez a nap a Vereckei-hágóhoz történő motorozással kezdődött. A magyar
honfoglalás millecentenáriumi emlékművénél meghalgattuk a himnuszt és
megcsodáltuk a tájat. Felemelő érzés volt ott állni, ahol egykoron őseink átkeltek a Kárpátok bércein. |
|
|
|
Ezután végre jó minőségű úton átgurultunk Munkácsra. Kicsit tekeregtünk a városban, majd
felmentünk a várba, ahol a sok látnivaló miatt jól elidőztünk.
Munkácsról visszafelé egy kis kitérőt téve szerettem volna megkeresni
Szinyák (Kékesfüred) gyógyhatású forrását, de az út minősége miatt erről
kevéssel a cél előtt lemondtunk.
|
|
Augusztus 22 negyedik nap:
A kikapcsolódás napja. Reggeli cuccolás után Felsőgerebenben
elbúcsúztunk és elindultunk Rónafüredre. Rónafüred igazán különleges
hely, ásványvizes fürdői talán egyedülállóak. Egy kb. 1000 l-es üstöt
megtöltenek ásványvízzel, majd tüzet raknak alatta és 40-45 C-fokra
melegítik a vizet. Mi is "megfőzettük" magunkat. Ha a környékben jársz,
ezt ne hagyd ki. A
főzőcskét követően megnéztük Nevicke várát, ami talán a leginkább
épségben maradt a Kárpátaljai várak közül.
|
A fürdő
|
Főzőcske |
Nevicke vára kívül
|
Nevicke vára belül
|
|
|
|
|
Majd következett az utolsó
szállás elfoglalása Ungváron. Az Ungvárra bevezető úton kaptunk egy kis
ízelítőt a Hranitna street "szépségeiből" - rémálomszerű az az 1-2 km.
Ungvár ezen részét csak elkerülni érdemes, de ezt előre nem tudtuk.
Este Éva rokonai, Gita és férje Józsi vendégül láttak bennünket -
köszönet érte és minden segítségért amit kaptam, kaptunk Tőlük. |
|
4. nap útvonala
(117 km)
<<---
5. nap Séta Ungváron
--->>
/Kattints a térképen/
|
|
Augusztus 23 ötödik nap:
Délelőtt gyalogtúra Ungváron, szakavatott vezetővel. Éva igen sok információt és segítséget adott az egész túrán.
12:10-kor elindultunk Magyarországra.
Minden résztvevőnek köszönöm a kitartást, az együtt
töltött napokat. Remélem Mindannyian élményekkel gazdagon, sok új
tapasztalattal tértetek vissza.
|
|