Felfedeztük Kárpátalját

Hogyan is kezdődött?

2010 júliusában a Csamovák csapattal Solton, Zsolt barátunknál töltöttünk egy kellemes hétvégét (nem az elsőt). Éva és Bano hosszasan beszélgettek Kárpátaljáról, ugyanis Éva Ungvári születésű, Bano pedig igencsak szeret motorozni, új embereket és tájakat megismerni. Itt merült fel a gondolat, hogy nézzünk szét Kárpátalján, természetesen motoros túra keretében. Ezt követően Banoval többször is beszélgettünk a túráról, majd megállapodtunk, hogy Ő összehoz egy szlovéniai túrát, én pedig Éva segítségével megszervezem a kárpátaljai utazást.

Hozzáfogtam az információ gyűjtéshez, tervezéshez.

Először egy csillagtúrára gondoltam, ungvári bázissal, de ezt később elvetettem.

Újabb gondolat, járjuk körbe Kárpátalja várait, de a Vereckei hágó semmiképp nem maradhat ki.

Többszöri módosítás után kialakult egy tervezet, ami alapján nekivágtunk felfedezni Kárpátalját.

Biztos ami biztos alapon, a motoros túrát megelőzően Évával közösen bejártuk a tervezett útvonal jelentős részét egy hétvégi kirándulás keretében. Bár ezt az utat is motorral terveztem, de éppen akkor esős időt ígért a meteorológia, az időnk pedig korlátozott volt és szerettem volna minél többet bejárni a tervezett útból, ezért az utolsó pillanatban az autós bejárás mellett döntöttünk.

Várakozással teli napok után elérkezett az indulás napja. Előző este Jászberényben találkozott az utazó csapat.

Augusztus 19 a túra első napja:

Reggel 6-óra után néhány perccel elindultunk. Első pihenőnket Poroszló előtt tartottuk, majd tovább Debrecenig. 11:40-kor értük el Nyíracsádot, ahol eleget téve Pogi Robi kedves invitálásának kissé kifújtuk magunkat. Köszönet érte. Nagyon jól esett a kedves fogadtatás, valamint az enni innivaló.

Az első nap útvonala (391 km) --->>>

(Kattints a térképre)

Felfrissülve indultunk tovább. Tiszabecs helyett Beregsurányt választottam a határátlépésre.

Szép napsütése időben motoroztunk, egészen Tivadarig.

No nem a napsütés szűnt meg, hanem az Aprilia makrancoskodott kicsit, de a rövid kényszerpihenőt és a gyors javítást követően 13:30 magasságában egy gyors határátlépést követően beléptünk Ukrajna területére.

Beregszászon kicsit elidőztünk, egy kis nézelődés és pénzváltás kapcsán. A pénzváltás a vártnál nehezebb diónak bizonyult, ugyanis Forintot szinte egyik Bank sem akart váltani, ahol viszont váltottak, ott péntek lévén már éppen záróra volt. Végül egy kedves pénztáros hölgynek és Éva rábeszélő képességének köszönhetően sikerült a megfelelő mennyiségű Hrivnya beszerzése.

Beregszász és Huszt között megálltunk egy Krasznoje Polje nevű emlékműnél.

Egy kis nézelődést követően folytattuk utunkat Husztra. Ott megnéztük a vár maradványait. A romokhoz vezető "út" első szakaszát motorral tettük meg, majd félútról, Évát a motoroknál hagyva gyalogosan kaptattunk fel a várhoz. Az elénk táruló panoráma és a teljesen elhanyagolt várrom látványa úgy láttam mindenkire nagy hatással volt. A huszti vár

Erre a napra már csak egy rövid út volt hátra Viskig, ahol az első éjszakát töltöttük. Szállásadóink bőséges vacsorával és végtelen kedvességgel fogadtak. A borscs osztatlan sikert aratott.

Visken Ötvös Idának köszönhetően nagyon jól szervezett a falusi turizmus. Mindenkinek csak ajánlani tudom, aki úgy gondolja hogy néhány napot eltölt a környéken. Bővebb információk.

Augusztus 20. második nap:

Szállásadónk bőséges és finom reggelivel búcsúzott tőlünk. A reggeli elfogyasztását követően összecsomagoltunk és nekivágtunk a második napnak.

Mielőtt végképp búcsút intettünk volna Visknek, megnéztük a viski templomot.

Majd pár perccel 10 óra előtt elindultunk a túra talán legrosszabb minőségű útján a szinevéri tóhoz (996 m tengerszint feletti magasság).

Utunk a T0724 jelzésű úton a Talabor (ukránul Tereblja )folyó medrét követte. Szép tájakon haladtunk, sajnos a civilizációs ártalmak jeleit sok helyen megfigyelhettük, a folyóban több helyen láttunk a hordalékok között PET palackot és egyéb hulladékokat.

A szinevéri tónál ebédre friss halból készült, roston sült pisztrángot ettünk, jól megnéztük a tavat és környékét, majd a szinevéri hágón keresztül elindultunk megnézni a Sipot vízesést. Úgy vélem, az itteni utolsó 1 km-es utat sem kívánja vissza senki, de a látvány kárpótolt bennünket.

Szinevéri tó

Szinevéri hágó

Sipot vízesés

Ezen a napon szerettem volna még eljutni a Vereckei-hágóhoz, de az idő előrehaladta és a várhatóan rossz minőségű út miatt úgy döntöttem, átrendezem a túratervet, és a hágót kihagyva irány Felsőgereben, Verecke vendégház a következő két éjszak szálláshelye.

A 2. nap útvonala

190 km

/Kattints a térképen /

<<---->>

A 3. nap útvonala

191 km

Augusztus 21 harmadik nap:

Ez a nap a Vereckei-hágóhoz történő motorozással kezdődött. A magyar honfoglalás millecentenáriumi emlékművénél meghalgattuk a himnuszt és megcsodáltuk a tájat. Felemelő érzés volt ott állni, ahol egykoron őseink átkeltek a Kárpátok bércein.

Ezután végre jó minőségű úton átgurultunk Munkácsra. Kicsit tekeregtünk a városban, majd felmentünk a várba, ahol a sok látnivaló miatt jól elidőztünk.

Munkácsról visszafelé egy kis kitérőt téve szerettem volna megkeresni Szinyák (Kékesfüred) gyógyhatású forrását, de az út minősége miatt erről kevéssel a cél előtt lemondtunk.

Augusztus 22 negyedik nap:

A kikapcsolódás napja. Reggeli cuccolás után Felsőgerebenben elbúcsúztunk és elindultunk Rónafüredre. Rónafüred igazán különleges hely, ásványvizes fürdői talán egyedülállóak. Egy kb. 1000 l-es üstöt megtöltenek ásványvízzel, majd tüzet raknak alatta és 40-45 C-fokra melegítik a vizet. Mi is "megfőzettük" magunkat. Ha a környékben jársz, ezt ne hagyd ki. A főzőcskét követően megnéztük Nevicke várát, ami talán a leginkább épségben maradt a Kárpátaljai várak közül.

A fürdő

Főzőcske

Nevicke vára kívül

Nevicke vára belül

Majd következett az utolsó szállás elfoglalása Ungváron. Az Ungvárra bevezető úton kaptunk egy kis ízelítőt a Hranitna street "szépségeiből" - rémálomszerű az az 1-2 km. Ungvár ezen részét csak elkerülni érdemes, de ezt előre nem tudtuk.

Este Éva rokonai, Gita és férje Józsi vendégül láttak bennünket - köszönet érte és minden segítségért amit kaptam, kaptunk Tőlük.

4. nap útvonala

(117 km)

<<---

5. nap Séta Ungváron

--->>

/Kattints a térképen/

Augusztus 23 ötödik nap:

Délelőtt gyalogtúra Ungváron, szakavatott vezetővel. Éva igen sok információt és segítséget adott az egész túrán.

12:10-kor elindultunk Magyarországra.

Minden résztvevőnek köszönöm a kitartást, az együtt töltött napokat. Remélem Mindannyian élményekkel gazdagon, sok új tapasztalattal tértetek vissza.